آشنایی با انواع شیر پروانه ای بر اساس کاربرد آنها | کسری ساران

مزایای استفاده از شیرهای پروانه ای شامل وزن سبک، قابلیت جابجایی آسان، طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی و غیره می شیر پروانه ای باشند. آلیاژ نیکل آلومینیوم از 10 درصد آلومینیوم، 5 درصد نیکل و 5 درصد آهن تشکیل شده است. تنها عیب این آلیاژ سرعت بالای خورده شدن آن به نسبت استنلس استیل است.

  • عملکرد سریع را می توان توسط محرک های هیدرولیک یا پنوماتیک در ترکیب با یک شیر برقی ارائه کرد.
  • شیر پروانه ای چدنی از شیرالات پرمصرف در صنایع آب و فاضلاب و صنایع ساختمان می باشد که از نظر وزنی سبک تر از انواع فولادی می باشد و در انواع چدن سبک و چدن سنگین قابل ارائه می باشد.
  • بیشترین موارد خرابی‌های شیر پروانه‌ای مربوط به لاستیک آب‌بندی شیر پروانه‌ای است.
  • اگر قرار باشد اپراتور کاملا از خط لوله حذف شود و خط لوله کاملا اتوماتیک شود باید از شیر پروانه ای برقی استفاده شود.

آشنایی با انواع شیر پروانه ای بر اساس کاربرد آنها | کسری ساران

شیر پروانه ای با عملگر پنوماتیک به عنوان پر سرعت ترین شیر پروانه ای در باز و بسته کردن مسیر سیال استفاده می شود. همچنین با نصب یک دستگاه سوئیچ باکس بر روی عملگر نصب شده و نشان دهنده باز یا بسته بودن شیر می باشد که نمونه های نصبی در تصویر زیر قابل مشاهده است. یکی دیگر از مزایای شیر پروانه ای پنوماتیک نسبت به شیر پروانه ای برقی قیمت پایین تر می باشد این مورد در صورتی که محدودیتی بابت کمپرسور باد وجود نداشته باشد، بسیار به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر جنس بدنه، جنس دیسک هم از مواردی است که در زمان خرید شیر پروانه ای باید به آن دقت کنید.

ویژگی های فنی شیر پروانه ای

همچنین دیسک شیرهای پروانه ای می تواند با بدنه ی شیر هم مرکز یا غیر هم مرکز باشد و در دسته شیرهای صنعتی قرار می گیرد. شیر پروانه ای٬ باترفلای ولو از پرکابردترین انواع شیرها در صنعت پاپینگ است. نوع دستی یا اهرمی که به آن شیر کلاجی هم گفته می شود، ساده ترین نوع عملگر نصب شده روی این نوع از ولو ها می باشد که دارای یک دسته ساده و یک دسته متحرک می باشد.

معایب استفاده از شیر پروانه‌ ای

شیرهای پروانه ای از مواد مختلفی ساخته می شوند و مهم است که در هنگام انتخاب شیرهای پروانه ای در نظر بگیرید که این مواد در محیط شما چگونه عمل می کنند. شیرها می توانند غیر فلزی یا فلزی باشند و متداول ترین مواد برای شیرها چدن داکتیل یا فولاد کربنی است زیرا به راحتی در دسترس و مقرون به صرفه هستند. با این حال، این مواد در برابر خوردگی مقاوم نیستند، بنابراین شما باید دریچه های پروانه ای از جنس استنلس استیل را در کاربردهای مستعد خوردگی انتخاب کنید.

شیر پروانه ای گیربکسی از سایز کوچک تا بزرگ (۸ تا ۸۸ اینچ) در بازار عرضه می شود که با نصب گیربکس بر روی آن ها، انتقال نیرو با چرخ دنده های حلزونی به دیسک انجام می شود. این نوع شیر به علت داشتن کارایی بالا از پرمصرف ترین شیرها در صنایع مختلف است. محل قرارگیری شیر پروانه ای ویفری بین دو فلنج لوله است و سپس فلنج ها به وسیله پیچ و مهره به هم متصل می شوند. این شیرها به سادگی نسب می شوند اما هیچ گاه نمی توانند یک شیر ایزوله کننده باشند. شیرهای پروانه ای به 3 دسته ی فلنج دار، ویفری و لاگ دار تقسیم می شوند. در ادامه هرکدام از این شیر پروانه ای به طور مختصر توضیح داده می شوند.