فلش بک: اندروید مارشمالو نان تست است

فلش بک: اندروید مارشمالو نان تست است

شاید شنیده باشید که با اندروید 14 دیگر نمی تو،د برنامه های قدیمی را که برای آب نبات چوبی ساخته شده اند نصب کنید. به زودی اندروید 15 از راه می رسد و به طور مشابه برنامه های مارشمالو را مسدود می کند. بیایید جلوی اشک‌های خود را بگیریم تا با یکی از بهترین نسخه‌های اندروید در تاریخ و برخی از بهترین برنامه‌ها و بازی‌هایی که در نانوای رباتیک بزرگ در آسمان حضور دارند، خداحافظی کنیم.

اندروید 6.0 مارشمالو تقریباً یک دهه پیش در 28 می 2015 در Google I/O آن سال معرفی شد. نسخه بتا در همان روز منتشر شد و نسخه پایدار آن در ماه سپتامبر ابتدا روی تلفن‌ها و تبلت‌های Nexus وارد شد. در ماه نوامبر، اولین بار در نمودارهای توزیع نسخه سیستم عامل ظاهر شد – در آن زمان اندروید 4.4 کیت کت هنوز پادشاه بود و آب نبات چوبی به تازگی از مرز 20 درصد سهم ش،ته بود.

فلش بک: اندروید مارشمالو نان تست است

نسخه 6.0 ویژگی هایی را به ارمغان می آورد که اکنون آنها را بدیهی می د،م. به ،وان مثال، پشتیب، بومی USB-C را معرفی کرد که اکنون استاندارد صنعتی است (بعد از اینکه در نهایت تسلیم شد).

یکی دیگر از موارد مهم دیگر پشتیب، از خواننده اثر انگشت بود. این سیستم قفل های الگوی ساده را با سیستم ایمن تر جایگزین کرد، که نه تنها قفل گوشی شما را باز می کرد، بلکه پول شما را در Android Pay نیز ایمن نگه می داشت (این سیستم به Google Pay و سپس Wallet تبدیل شد).

اندروید 6.0 پشتیب، بومی را برای خوانندگان اثر انگشت به ارمغان آورد
اندروید 6.0 پشتیب، بومی را برای خوانندگان اثر انگشت به ارمغان آورد

موضوع امنیت با مدل مجوز جدید ادامه می یابد. قبلاً، همه یا هیچ بود – برنامه ها نیاز به دسترسی به عملکردهای خاصی از تلفن شما داشتند و تنها انتخاب واقعی شما این بود که آیا برنامه را نصب کنید یا نه. با Marshmallow، اولین باری که یک برنامه سعی می کند کاری انجام دهد از شما خواسته می شود – به فایل های شما دسترسی داشته باشد؟ محل؟ میکروفون؟ شما فقط می تو،د روی “نه” ضربه بزنید و برنامه باید با آن مق، کند.

Marshmallow یک سیستم مجوز برای برنامه ها معرفی کرد
Marshmallow یک سیستم مجوز برای برنامه ها معرفی کرد

اندروید 6.0 همچنین مک،سم های جدیدی را برای افزایش عمر باتری معرفی کرد. Doze یک حالت خواب جدید بود که بسته به اینکه آیا شما از نظر فیزیکی با تلفن کار می کنید یا نه، میزان عملکرد برنامه ها را تغییر می داد. اگر تلفن در دست شما است، برنامه ها باید پاسخگو باشند. اگر تلفن روی پاتختی شما بیکار باشد، برنامه‌ها خاموش می‌شوند و فقط رویدادهای با اولویت بالا می‌توانند از بین بروند.

فعالیت‌های پس‌زمینه محدود و دسترسی به شبکه برای برنامه‌ها را Doze کنید. چیزهایی مانند پیام‌رسان‌ها تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند، اما آنها می‌توانند برای فعال ماندن حتی زم، که بقیه تلفن خاموش می‌شود، اجازه بگیرند.

فلش بک: اندروید مارشمالو نان تست است

وضعیت خواب عمیق‌تری وجود داشت، برنامه Standby. اندروید واقعاً تمایز واضحی بین برنامه‌هایی که اجرا می‌شوند و برنامه‌هایی که اجرا نمی‌شوند، ندارد، حداقل به روشی که ویندوز، لینو، و macOS انجام می‌دهند. این بدان م،ی است که یک برنامه می تواند عمر باتری را کاهش دهد حتی اگر شما به طور فعال از آن استفاده نکنید. با نسخه 6.0، برنامه هایی که به ندرت استفاده می شوند را می توان در حالت آماده به کار قرار داد که توانایی های آنها را حتی بیشتر محدود می کند. تعامل با برنامه به طور خودکار آن را به حالت فعال باز می گرداند، بنابراین اگر همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده است کار کند، حتی متوجه نمی شوید که یک برنامه در حالت آماده به کار است.

Flex Storage یک تغییر بزرگ بود که متعاقباً لغو شد. این گزینه به شما امکان فرمت کارت microSD را به ،وان بخشی از حافظه داخلی می دهد. این به این م،ی است که دیگر نمی‌تو،د آن را با هم تعویض کنید، اما برخی از موانع موجود در اطراف حافظه خارجی را از بین برد. می‌تو،د انتخاب کنید که داده‌ها را به microSD منتقل کنید و فضای ذخیره‌سازی داخلی را آزاد کنید. فقط بخش‌هایی از یک برنامه معین جابه‌جا می‌شوند، اما آن‌ها معمولاً بزرگ‌ترین بخش‌ها بودند – ی،ی کد بازی روی حافظه داخلی سریع باقی می‌ماند، دارایی‌های بازی (گرافیک، صدا و غیره) می‌توانند روی حافظه خارجی بزرگ قرار بگیرند.

این روزها مواردی مانند رتبه بندی A2 برای کارت ها داریم که حداقل انتقال و سرعت IOPS را تضمین می کند تا آنها را به ،وان حافظه برنامه قابل استفاده کند. اما چند گوشی هنوز دارای اسلات microSD هستند؟ و نسخه‌های اندرویدی که پس از Marshmallow عرضه شدند، اساساً Flex Storage را از بین بردند.

در ادامه، اندروید 6.0 «دستیارهای متنی» را معرفی کرد. Google Now on Tap را به خاطر دارید؟ این همان چیزی است که دستیار زمینه‌ای است («هوش مصنوعی» در سال 2015 آنقدرها هم یک کلمه رایج نبود). زمینه می تواند هر چیزی باشد – یک ع،، یک آهنگ، یک ایمیل، و غیره و شما اطلاعات مرتبط و دسترسی سریع به اقداماتی مانند جستجو، پیمایش، اشتراک گذاری، رسانه های اجتماعی و غیره را دریافت خواهید کرد.

Google Now on Tap اطلاعات و اقدامات حساس به زمینه را نشان داد
Google Now on Tap اطلاعات و اقدامات حساس به زمینه را نشان داد

در حالی که دستگاه‌های Nexus برای اولین بار اندروید 6.0 مارشمالو را دریافت ،د، سازندگان دیگر به سرعت شروع به اعلام به‌روزرس،‌ها برای مدل‌های منتخب از مجموعه خود ،د. با نگاهی به توزیع نسخه های سیستم عامل، Marshmallow در اوایل سال 2016 از مرز 1% گذشت و در ژوئن 2017 به برترین نسخه تبدیل شد. با آمدن Nougat و تغییر اوضاع به سمت نسخه 7، هرگز از مرز 30% فراتر نمی رفت.

فلش بک: اندروید مارشمالو نان تست است

به هر حال، راهی برای پنهان ، یک برنامه قدیمی وجود دارد، اما باید آن را با استفاده از ADB بارگذاری کنید. ما فکر نمی کنیم بسیاری از مشکلات عبور کنند. این بدان م،است که برنامه‌هایی که آ،ین بار در دوره مارشمالو به‌روزرس، شده‌اند، دیگر اساساً برای همه کاربران اندروید قابل دسترسی نخواهند بود.

آیا برنامه های قدیمی دارید که هنوز از آن استفاده می کنید؟ آیا بازی های قدیمی ای دارید که هنوز عاشق آن هستید؟

منبع: https://www.gsmarena.com/flashback_android_marshmallow_is_toast-news-62206.php