معرفی کامل سیستم های پنوماتیکی نیوماتیک یا پنوماتیک | kasrasaran

برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که در سیستم های هیدرولیک توسط پمپ های هیدرولیک، نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نماید. مرحله بعد، انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده می گیرند. بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها، سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتورهای هیدرولیک) هدایت می شوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز (به صورت خطی یا دورانی) تبدیل شود. کار سیستم های نیوماتیک مشابه سیستم های هیدرولیک است، فقط در آن به جای سیال تراکم پذیر مانند روغن از سیال تراکم پذیر هوا استفاده می کنند.

معرفی کامل سیستم های پنوماتیکی نیوماتیک یا پنوماتیک | kasrasaran

در این دسته یک اهرم یا سوئیچ به شیر متصل می شود و
وظیفه باز یا بسته کردن شیر معمولا بر عهده یک اپراتور است؛
در حالی که در دو مدل قبلی خبری از دخالت اپراتور نیست. به طور کلی هر شیر پنوماتیک به یک دسته یا فلکه (Stem) متصل است و
از طریق اعمال نیرو به دسته، شیر باز یا بسته می شود. به شیر هایی که تحریک الکتریکی دارند، اصطلاحا شیر برقی پنوماتیکی می گویند. هنگامی که تحریک انجام می گیرد، شیر عمل کرده و مسیر گاز را باز یا بسته و کنترل می کند. برای آشنایی با این قطعه مهم و کاربردی، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در صورتی که سؤالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

لوله بین یک میله ثابت و متحرک (عناصر پینچ) گیر می‌کند، چون این دو به هم بسته می‌شوند، لوله بسته می‌شود تا جریان قطع شود. به طور کلی به تمامی قسمت های قابل تعویض درونی پینچ ولو تریم ولو گفته می شود که به صورت عمده شامل دیسک،سیت،استیم می باشد.به طور معمول از نوع دیسک و سیت عملکرد شیر را مشخص می کنند. هوای فشرده پاک و تمیز می باشد لذا می توان از آن در صنایع غذایی و دارویی و الکتریکی استفاده نمود. شیر پنوماتیک
شیر ها در سیستم های پنوماتیک به منظور کنترل جهت، کنترل فشار و کنترل جریان استفاده می شود. به عنوان مثال شیر کنترل فشار موظف به کنترل فشار خروجی مطابق با فشار خواسته شده توسط سیستم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی شیر ها پنوماتیک به بخش مربوطه مراجعه شود.

4# شیر کنترل جریان

فشار هوای فشرده ای که توسط کمپرسور تولید می شود دارای نوسان است که این نوسان می تواند روی عملکرد صحیح سیستم تأثیر منفی بگذارد. با استفاده از رگولاتور فشار می توانید فشار ورودی به سیستم را مشاهده کنید. همیشه باید فشار هوای ورودی به رگولاتور بیش از فشار هوای مورد نیاز سیستم باشد، در غیر اینصورت ممکن است اعمال فوق به صورت صحیح انجام نشوند. در این مدل از کمپرسور، الکتروموتوری وجود دارد که با حرکت دورانی خود باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون می گردد. زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، سوپاپ سمت چپ باز شده و هوا وارد محفظه سیلندر می شود. زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند، سوپاپ سمت چپ بسته شده و سوپاپ سمت راست باز شده و هوای فشرده شده در داخل مخزن ذخیره می شود و این حرکت به طور متناوب ادامه می یابد.

۴- واحد مراقبت و فیلتر پنوماتیک

در زمان تهیه این موارد باید دقت نمایید که انعطاف پذیری آنها اهمیت خواندن فوق العاده بالایی دارد. لذا گاها نیاز است تا شما از آنها بتوانید در هر مکانی استفاده نمایید. از همین رو شیلنگ ها را اغلب از جنس هایی همچون پلی اتیلن، پلی اورتان، پلی آمید یا مواردی از این خانواده می‌سازند. در این شرایط آنها از یک سو مقاومت بالایی را فراهم می‌آورند و از سوی دیگر محدودیت مکانی را از بین می‌برند. اگر شما بتوانید از هوای فشرده برای ایجاد انرژی بهره ببرید، در واقع یک سیستم پنوماتیک در اختیار خواهید داشت.

  • از همین رو از شیرهای مذکور برای سد نمودن راه هوا؛ تغییر مسیر و همچنین هدایت نیروی به وجود آمده استفاده می‌شود.
  • برای جداسازی رطوبت و آلودگی از هوا می توان از فیلترهای هوایی استفاده نمود.
  • این شیرها از جمله ساده ترین نوع ولو طراحی شده در صنایع می باشد که از آن ها در مواردی استفاده می شود که سیال سخت و دارای سایندگی و خورندگی باشد و استفاده از ولو های معمولی امکان پذیر نباشد.